Важкий робочий день? Може, це мобінг?

Вам хотілося змінити роботу тільки тому, що вами систематично не задоволене керівництво чи колеги? Відчуваєте тиск, безглузді насмішки або безпідставну критику? Ви можете не знати, що психологи активно досліджують це явище. Мобінг – те, що стає на шляху перед омріяною роботою. І талановиті працівники часто здаються, не знаючи, що з цим робити.

20 років тому Міжнародне бюро праці видало книгу «Насильство на роботі». Ще тоді «робоче цькування» поставили на один щабель разом з пограбуванням, зґвалтуванням і вбивством. Чому? Тому що жертва може отримати рівноцінний посттравматичний стрес. Головна ціль – щоб об’єкт насмішок звільнився. Втім чи на  цьому усе завершується? Адже людина, яка потрапила в епіцентр цькування, важко переживає такий конфлікт і це може впливати на працевлаштування надалі.

Хто жертва?

«Білі ворони».
Люди, які виділяються з натовпу. Інші, екстравагантні особистості, які мають сміливість вирізнятися.

Сильні особистості.
Ті, хто часто рушають проти системи і готові відстоювати свою думку: як позитивну, так і негативну.

Слабкі особистості.
Ті, хто звикли покладатися на рішення інших. Такі люди легко змінюють позицію не на свою користь. Їх легко образити, але водночас вони не будуть гостро реагувати ситуацію.

Особливі.
Йдеться не так про фізичні вади, хоч вони теж іноді стають приводом для насмішок. Тут доречно згадувати расову дискримінацію. Іншими словами те, над чим людина не має влади і чого не може змінити.

Успішніші.
Ті, хто добиваються висот, хто добре влаштував своє життя, хто вміє розділяти правильно час, увагу і гроші.

Як подолати терор на роботі?

1. Винний – перепроси. Якщо в конфліктній ситуації ви таки провинилися, досить вибачитися. Так ви визнаєте помилку. І цього досить, адже кожен може помилятися.
2. Не винний – поясни. Втім якщо свою позицію донести не вдається – ігноруй. Оправдовуватися і плазувати – це одразу змиритися з тиском. Але й доводити щось агресивно – теж марна справа. Усе, крім спокою – це реакція, якої очікують. Виважені люди здатні тримати емоції і радше віджартовуватися, аніж вступати у двобій.
3. Залишайся чуйним і не запам’ятовуй образ. Принаймні, зроби, щоб так виглядало. Йдеться не про фальш, а про те, що у будь-якій ситуації треба не втрачати своєї внутрішньої людяності. Вміння співчувати, співпереживати і допомагати навіть недругом може перетворити ворогів у друзів.


4. Не вдавайся до мобінгу проти когось і не пліткуй. Це неприємно і багато каже про ініціаторів. Можна зазнати тиску навіть тоді, коли не хочеш вдаватися до лицемірних дій. Але в союзниках завжди будуть такі ж чесні і хоробрі люди. Театр відвідують на вихідних, на роботу ходять в будні. Не варто плутати одне з іншим – краще уникати драми.
5. Не плутай мобінг з власним самоусуненням. Якщо на новій роботі тобі здається, що всі проти тебе, то спробуй ще раз тверезо оцінити ситуацію. Якщо ти сам ігноруєш неписані правила компанії; не ходиш на спільні вечірки і корпоративи; або ж ігноруєш святкування днів народжень колег, то не дивуйся своїм неприємним враженням. Це терор проти себе. До того ж добровільний. Не товариська людина робить собі ведмежу послугу. І тоді не може нарікати на когось.
6. Усім потрібні професіонали. Хочеш заручитися підтримкою керівництва – роби свою роботу добре. Тоді за такого працівника захочуть поборотися.

Якщо нічого не працює залишається два рішення: або почату шукати нову роботу і забути про все, як про страшний сон; або ж перестати боятися звільнення і проблем з керівництвом. Психологи кажуть: найбільше жертви переживають, що усі звинувачення стануть реальними. Втім навіть коли так стається, страх зникає. Найважливіше – це не знецінити себе. І обирати те рішення, яке найменш травматичне.
Цікаво, що в Європі та країнах Сходу, мобінг – це сором для компанії. Тому, як тільки працівник може довести професійний тиск, винуватців звільняють. Дуже часто страждає керівник, який власне і відповідальний за атмосферу на роботі. Але, що коли жертва не ви? А власне людина, яка завжди зриває робочий процес, не вкладається у дедлайни, гальмує роботу усієї команди, зухвало ображає інших працівників і не готова змінюватися? Чи доречний тоді мобінг? В будь-якому разі цивілізований світ готовий радше ускладнювати нормативні документи фірми, аніж своє життя. Тому контракти стають щоразу жорсткішими, а робочу атмосферу намагаються регулювати документами. Більш ніж важливою стала праця психологів, які намагаються дослідити ефективність команди. Тому тренінги, тести і розмови тет-а-тет є дуже важливими. Люди різні, тому конфлікти будуть завжди. Головне – навчитися чути себе та інших; зважувати слова і дії; думати про дружні стосунки і спільний результат. А якщо ні – шукати себе. Адже ми ніколи не знаємо, де нам буде найкраще.

Автор: @lady._.v

Наші щоденні оновлення так легко пропустити... ви знаєте, що потрібно робити!